سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

iframe

برخی مواقع از iframe برای نمایش محتوا در صفحات وب استفاده می شود. طبق این مبحث (راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)) مطالب نمایش داده شده توسط iframe ممکن است توسط گوگل ایندکس نشوند و در نتایج جستجو ظاهر نشوند. گوگل توصیه می کند که از استفاده از iframeبرای نمایش محتوا اجتناب کنید. اگر شما از  iframe استفاده می کنید از لینکهای متنی به محتوای نمایش داده شده در iframe استفاده کنید تا Googlebotبتواند آن محتوا را کراول و ایندکس نماید.

Calculoid iframe - راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

فرمت عکس

گوگل میتواند انواع فرمت عکس زیر را index نماید:

  • BMP
  •  GIF
  • PNG
  • WebP
  • SVG

 

636433305175584527 - راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

هدف گوگل در جستجوی عکس همانند جستجوی وب، ارائه نتایج با کیفیت به کاربران است. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره شده به گوگل کمک خواهد کرد که دید بهتری نسبت به تصاویر سایت داشته باشد و در نتیجه ورودی سایت شما از جستجوی عکس نیز افزایش پیدا کند.

اصول بهینه سازی تصاویر

seo image - راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

متن روی عکس

متنها و نوشته های با اهمیت را درون عکس قرار ندهید. در صورتیکه متن در کد HTML صفحه توسط گوگل دیده شوند، موثرتر از حالتی خواهد بود که متن درون عکس باشد.

نام فایل عکس

توصیه می شود نام فایل عکس ها حاوی جزئیاتی در مورد عکس باشند. به عنوان مثال گوگل با توجه نام فایل IMG001 . JPG نمی تواند درک کند که این عکس در مورد چه موضوعی است ولی با توجه به نام فایل می تواند به راحتی متوجه شود که عکس در مورد  تبلت نکسوس 10 سفید است. سعی کنید که در نام فایل ها فقط از حروف کوچک استفاده کنید و از  خط تیره به جای Space و underline استفاده کنید.

استفاده از صفت Alt (متن جایگزین)

برای هر عکس در ساخت سایت، alt مناسبی بنویسید که عکس را توصیف کند. به دو دلیل استفادهاز <spanclass=”t-red”>alt حائز اهمیت است :

  • Alt مناسب می تواند در مورد عکس به گوگل اطلاعات بدهد و گوگل نیز از آن اطلاعات در جستجوی عکس استفاده خواهد کرد.
  • هنگامی که یک عکس در صفحه به هر دلیلی بارگذاری نشود، Alt آن عکس به جای خود عکسدر صفحه نمایش داده خواهد شد. عدم بارگذاری عکس می تواند دلایلی مانند سرعت اینترنت پایین یا استفاده کاربران کم بینا یا نابینا از دستگاه های screen reader باشد. در ادامه به مثال های زیر توجه کنید :

alt tag - راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

حالت بدون Alt – توصیه نمی شود

</""=img src="laptop.jpg" alt>

Alt خوب

</"img src="laptop.jpg" alt="laptop>

Alt عالی

</"img src="laptop.jpg" alt="silver 13 inch Chromebook>

Alt زیر بیش از اندازه طولانی است و توصیه می شود که به صورت مختصر و مفید نوشته شود.

</"img src = " laptop . jpg " alt = " silver 13 inch Chromebook with intel Core i3 CPU and 4GB RAM and 2GB VGA and 4G modem>

توجه داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی متعدد و نامرتبط به عنوان صفت Alt از آنجایی که اثرمنفی روی تجربه کاربر از موتور جستجو می گذارد ممکن است منجر به این شود که گوگل احساس کند ساخت سایت شما اسپم است، در نتیجه تلاش کنید همیشه برای هر عکس Alt توصیفی مختصر و مفید بنویسید. گوگل توصیه می کند که طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) خود را با یک مرورگر اینترنت فقط متنی مانند Lynx نیز ببینید و بررسی کنید. عکسها در مرورگرهای فقط متنی نمایش داده نمی شوند و به جای آنها فقط Alt نمایش داده می شود.

درج محتوای مناسب برای عکس

تلاش کنید اطراف هر عکس محتوای مرتبط داشته باشید. توضیحات اطراف عکس مانند محتوای صفحه، عنوان عکس (image title) و caption به موتور جستجو کمک خواهند کرد که درک بیشتری درباره موضوع عکس داشته باشد.

استفاده از عکس با کیفیت

استفاده از عکس های با کیفیت، تاثیر مثبتی در تجربه کاربران در استفاده از سایت (بهینه سازی سایت) خواهند داشت. همچنین احتمال لینک دادن به عکس های با کیفیت، بیشتر از عکس های کم کیفیت است. در صورت استفاده از عکس های با کیفیت و شفاف، عکس های بندانگشتی در نتایج جستجوی گوگل نیز با کیفیت تر خواهند بود و در نتیجه احتمال کلیک کاربران بر روی عکسها بیشتر خواهد شد.

بهینه سازی تصاویر - راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

موقعیت عکس

که عکس مورد نظرتان از اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش کنید آن را در بالای صفحه قرار دهید زیرا بسیاری از کاربران صفحه را اسکرول نمی کنند و در نتیجه اگر عکس را در بالای صفحه قرار دهید، احتمال دیده شدن آن بیشتر می شود. 

ابعاد عکس

در روند بارگذاری یک صفحه توسط مرورگر، ابتدا کد HTML صفحه به همراه CSS و منابع احتمالی دیگر خوانده می شوند و سپس صفحه شروع به رندر شدن می کند و در نهایت شما می توانید صفحه را در مرورگرتان ببینید. با این توضیح اگر عرض و ارتفاع همه عکسها را در HTML بیاورید، سرعت رندر شدن صفحه توسط مرورگر را بالاتر خواهید برد چرا که در روند بارگذاری صفحه قبل از بارگذاری عکسها، امکان رندر شدن صفحه وجود دارد و عکس ها می توانند پس از رندر شدن صفحه بارگذاری و نمایش داده شوند.

در نمونه زیر در این مبحث (راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)) برای مرورگر مشخص شده است که عرض عکس 637 پیکسل و ارتفاع آن 335 پیکسل است و بنابراین مرورگر در هنگام رندر صفحه در صورتیکه هنوز عکس را بارگذاری نکرده باشد میتواند باکسی با ابعاد 637 در 335 پیکسل را برای عکس در نظر گیرد صفحه را رندر کند و هر موقع عکس مورد نظر بارگذاری شد، آن را در موقعیت و ابعاد اختصاص یافته به خودش نمایش دهد.

</"img src="/images/nexus.jpg" alt="Nexus" width="637" height="335>

medidas imagenes en redes sociales - راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش اول)

نکته دیگری که در سئو عکس حائز اهمیت است، استفاده از عکس با ابعاد مناسب و عدم تغییر ابعاد در HTML است. اگر به عنوان نمونه از یک عکس با ابعاد 1000*1000 پیکسل نمایش عکس استفاده کنید و آن را توسط HTML با ابعاد 500*500 پیکسل در صفحه نمایش دهید، در حقیقت از یک عکس با سایز بزرگ استفاده کرده اید و آن را Scale کرده و کوچک تر نمایش داده اید. در آن صورت کاربران باید فایل حجیم تری را دانلود کنند و در نتیجه به غیر از بالا رفتن هزینه پهنای باند برای کاربر و سرور سرعت بارگذاری صفحه که یکی از سیگنال های محاسبه رنکینگ است با افت مواجه می شود.

مطلب قبلی: گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

مطلب بعدی: راهنمای گوگل وبمستر در مورد محتوا (بخش دوم)