سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

هرکس شیوه خود جهت رسیدن به کلید واژه مناسب برای وب سایت خود را دارد و شما در نهایت نیازمند پیدا کردن کلید واژه کارآمدی باشید. اما قسمت اصلی کلیدواژه این است که خودتان را جای مشتری قرار دهید، خود و شغلتان را فراموش کنید.

Google Keyword Planner Keyword Research - چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

پردازش این مطلب عموما با یک آشفتگی فکری و پاسخ دادن به یک سری سوالات کلیدی شروع می شود. این مرحله از دیدگاه سازمانی بسیار مهم است زیرا شما را مجبور به نگاه کردن به محیط های متفاوت از شغلتان می کند.

با پاسخ دادن به “چه سرویس هایی را می خواهید ارایه دهید” شروع کنید. خیلی ساده و راحت عبارت هایی که به فکرتان می رسد رابنویسید ولی مطمئن باشید که این کار را از جایگاه یک مشتری انجام می دهید.

ارائه محصولات به روش های مختلف

همانطوی که روز به روز افراد بیشتری شغل ما را انجام می دهند ما نیاز داریم که محصولات خود را به روش های بسیار متفاوتی ارائه دهیم. به عنوان مثال تخفیف در یک تور مسافرتی را نظر بگیرید. شما شاید مد نظر داشته باشید که ازکلیدواژه هایی همچون “حمل و نقل هوایی با کیفیت بالا” و یا “تخفیف ویژه بلیط” استفاده کنید ولی در پایان روز هیچ کس این عبارات را در موتور جستجو تایپ نکرده است!

ASO keyword research - چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

زیرا این مطالب از دیدگاه شما مهم است ولی مشتریان عبارتی مثل پرواز ارزان را جستجو می کنند.
آشگفتی فکری در ابتدا خوب بود ولی ما به دنبال ابزاری که بتواند کلید واژه های مناسب را پیدا کرده و به ما پیشنهاد دهد هستیم تا به وسیله آن لیست کلید واژه های خود را گسترش دهیم.

ارزیابی ارزش جستجوی لیست

بعد از اینکه لیست مناسبی از کلیدواژه ها ساختید نوبت به ارزیابی ارزش جستجوی لیست می باشد. در حین ارزیابی متوجه می شوید که تعداد انگشت شماری از این واژه ها هزاران هزار بار جستجو می شوند ولی ما به دنبال کلمات کلیدی توصیفی هستیم که دامنه مشخص تری را در برگیرد.

keyword magnifying glass - چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

طول کلیدواژه ها بسیار حائز اهمیت است و به ما در بهینه سازی حضور در موتورهای جستجو کمک می کنند به عنوان مثال اگر شخصی قاب گوشی آیفون را جستجو کند هزاران پاسخ برای او وجود دارد اما اگر کلمه آبی نیز به آن اضافه گردد “قاب آبی گوشی آیفون” تعداد کمتری برای او در صفحات نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد پس بنابر این طول کلید واژه بسیار مهم است.

به طور خلاصه همواره نتیجه کلیدواژه های خود را به عنوان مشتری تست نمایید تا به الگوی مناسب دستیابی به کلید واژه مناسب خود برسید.
برای انتخاب کلمات مناسب سه فاکتور عمده ی زیر را باید در نظر گرفت:

  •  مرتب بودن آن ها با محتوای سایت(میزان ارتباط)
  •  میزان استفاده از آن ها در جستجوهای کاربران(میزان محبوبیت)
  •  میزان رقابت بر روی آن ها در بین سایت های رقیب (میزان رقابت)

کلمات انتخاب شده در نهایت طبق یک استراتژی مورد استفاده قرار می گیرند. سه فاکتور اشاره شده نقش مهمی در موفقیت این استراتژی دارند. استراتژی تعیین می کند که گستردگی کار چگونه باشد. آیه به تمام بازار حمله شود یا بخشی از آن مورد توجه قرار گیرد؟

ساخت سایت نوظهور نمی تواند به کسب رتبه ی بالا با کلمات شدیدا رقابتی بیندیشید؛ کلماتی نظیر travel game, dating,book. عبارت های اشاره شده عمومی بوده، محبوبیت و سطح رقابت بسیار بالایی دارند؛ بنابراین سرمایه گذاری بر آن ها برای اغلب طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) ها کاری به جز هدر دادن منابع نیست.

1532696706 website - چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

برای نمونه کلمه travel را در بینگ جستجو کردم؛ بیش از یک میلیارد صفحه در نتایج جستجوی خود ارائه داد، آیا منطقی است به جنگ این همه رقیب بروید؟

اگر کلمات فوق را در بالاترین پله محبوبیت بدانیم، یک پله پایین تر عبارت هایی که کمتر عمومی هستند، قرار دارند. عبارت هایی نظیر agent, agency travel, travel. مقایسه آن ها با Travel به خوبی موضوع رقابت را نشان می دهد. مقایسه تعداد نتایج نشان می دهد که رقابت روی آن ها کمتر و گستردگی مفهوم آن ها نیز محدود تر شده است.

کاربران متفاوت ممکن است travel را برای مقاصد مختلف جستجو کنند که مطمئنا تعداد این مقاصد مختلف برای عبارت agency travel کمتر است. عبارت های این پله نیز همچنان سطح رقابت و محبوبیت بالایی دارند. اکر یک پله دیگرپایین تر بیاییم، می توان عبارت هایی نظیر این موارد را مورد بررسی قرار داد:

Chine travel agency, UK travel agents, Singapore travel agents

با این عبارت ها دیگر برداشت اغلب کاربران مشابه است. این ها عبارت سطح رقابت متوسط و محبوبیتی مناسب دارند. می توان یک پله دیگر هم پایین تر آمد و موضوع جستجو را کاملا محدود کرد، کافی است نام یک شهر (یا موضوع جزئی تر) در عبارت جست و جو قرار داده شود به عنوان مثال agency travel china south محبوبیت یک مفهوم نسبی است و باید در هر موضوعی جداگانه موردتوجه قرار گیرد.

میزان جستجو در صنایع خاص

وقتی بیشترین میزان جستجو های روزانه در یک صنعت خاص 10000 است، مطمئنا عبارتی که ده درصد این مقدار در روز جستجو و جو می شود دارای محبوبیتی بالا خواهد بود. حال آن که ممکن است در صنعتی دیگر 1000 جستجو در روز برای یک عبارت اصلا به چشم نیاید.

برای شکست دادن رقیب باید هم خود را بشناسید و هم او را. همانقدر که به تحلیل سایت (قیمت طراحی سایت) حود می پردازید باید سایت رقیب را نیز تحلیل کنید. هم چنین باید کلمات را متناسب با اندازه کسب و کار و بودجه سایت خود برگزینید. سایتی که از هاستینگ اشتراکی استفاده می کند، آماده پذیرش ترافیک میلیونی با کلمه travel نیست.

سایتی که تنها ده صفحه دارد نیز آمادگی پذیرفتن این ترافیک را ندارد؛ حتی اگر سرور اختصاصی داشته باشد. حتما می پرسی، چرا؟
پروسه سئو را با تمرکز بر عبارت های با محبوبیت متوسط شروع کنید.

این عبارت ها را معمولا دو و سه کلمه ای اند مانند: tourism iran, agency travel iran. این قانون تقریبا برای همه سایت های تازه کار و یا سایت های دارای مخاطب خاص درست است. برای سایت های دیگر هم این قانون درست است اما معمولا بهتر است آن ها پروسه را در فاز های با فاصله زمانی کوتاه تر برنامه ریزی کنند.

5Keyword Research Process That Will Attract More Customers - چگونه درباره کلیدواژه ها تحقیق کنیم

به عنوان مثال اگر یک سایت تازه کار که بودجه مالی محدودی دارد، نیاز به 9 ماه زمان برای کار برروی عبارت هایی با محبوبیت متوسط دارد تا به جایگاه مناسبی دست یابد، سایتی که یک سال از فعالیت آن می گذرد، بیننده دارد و از سایت های دیگر نیز به آن لینک شده است، می تواند سه ماه اول را با عبارت های متوسط و ادامه کار را با عبارت های محبوب تر ادامه دهد. نکته کلیدی در این پروسه، ارزیابی نتایج حاصل از کار در هر گام است.

مطلب قبلی: چرا شما به یک کلید واژه جستجو نیاز دارید