سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

در این قسمت (گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)) با ادامه بحث گذشته با شما همراه هستیم.

اسپم تولید شده توسط کاربر

همه تکنیک ها و موارد ناقض راهنماها و دستورالعمل های گوگل وبمستر مربوط به محتوای ایجاد شده توسط صاحبان سایت ها نیست. گاهی اوقات، اسپم ها می توانند توسط بازدید کنندگان یا کاربران مخرب در یک وب سایت با کیفیت بالا تولید شده باشند. این نوع اسپم ها معمولا در سایت هایی تولید می شود که به کاربران دسترسی ایجاد صفحه جدید و یا افزودن محتوای جدید بدون نظارت داده می شود.

protect site spam comments - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

اگر درطراحی  سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) شما اسپم تولید شده زیادی توسط کاربران وجود داشته باشد، احتمال دارد که روی ارزیابی گوگل برروی سایت اثر بگذارد که در نهایت ممکن است منجر به اقدام دستی گوگل (Manual Action) بر روی کل سایت شما شود.

نمونه های اسپم ایجاد شده توسط کاربران

  • پست های اسپمی در فروم ها
  • نظرات اسپمی در وبلاگ ها
  • اسپم ایجاد شده توسط کاربر
  • اکانت های اسپمی در هاست های رایگان

از آنجایی که اسپم ایجاد شده توسط کاربر تاثیر منفی در نتایج جستجوی گوگل می گذارد، به شما توصیه می کنیم که با جدیت این موارد را در سایتتان مانیتور کنید و یا از روش های جلوگیری از کامنت های اسپم استفاده کنید.

روش های جلوگیری از کامنت های اسپم

کامنت ها راه حل های بسیار خوبی برای جذب کاربران هستند. متاسفانه اسپمر ها اغلب از کامنت ها سو استفاده می کنند. بسیاری از آنان با استفاده از اسکریپت و یا نرم افزارهایی اقدام به تولید و post کامنت های اسپمی می کنند. اگر شما یک کامنت شبیه به آگهی یا لینک های تصادفی غیر مرتبط در سایتتان در یافت کردید، پس شما به یک کامنت اسپم برخورد کرده اید.

این نوع از اسپم می تواند ضررهای متعددی برای سایت شما داشته باشد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محتوا با کیفیت پایین در بعضی از بخش های وب سایت می تواند به رنکینگ کل سایت یا سئو سایت ضربه وارد کند.
  • اسپم می تواند کاربر شما را گیج کند و آزار بدهد و به خوش نامی سایت شما لطمه وارد کند.
  • ترافیک ناخواسته بابت محتوای غیر مرتبط در ساخت سایت شما می تواند باعث کاهش سرعت سایت و بالارفتن هزینه پهنای شود.
  • گوگل ممکن است برای حفظ کیفیت نتایج جستجو، صفحات مورد تجاوز قرار گرفته با اسپم های تولید شده توسط کاربر را حذف کند یا کاهش رتبه دهد.
  • محتواهای تولید شده توسط اسپمر ها می توانند کاربر سایت شما را به سایت های مخرب هدایت کند و اثر منفی روی آن ها داشته باشد.

Untitled 2 Recovered - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

یافتن روش هایی برای محافظت از سایت در برابر این نوع اسپم های مخرب بسیار حائز اهمیت می باشد.

در ادامه به تعدادی از شیوه های کاهش یا ممانعت از کامنت های اسپم در سایت اشاره شده است.

  • در مورد فعال کردن امکان افزودن کامنت توسط کاربران خوب فکر کنید.

صفحات پر از اسپم به کاربران احساس خوبی نسبت به شما نمی دهند. اگر شما زمان کافی برای نظارت بر کامنت ها ندارید، از این امکان استفاده نکنید. بیشتر نرم افزار های بلاگ نویسی مانند Blogger به شما این اجازه را می دهند که انتخاب کنید که امکان کامنت برای کدام نوشته فعال باشد و برای کدام نوشته ها و یا صفحات، غیر فعال باشد.

  • بر روی کامنت ها نظارت کافی داشته باشید.

این نظارت بدان معنی است که هیچ کامنتی بدون بررسی و تایید، منتشر نشود. مطمئن باشید که کنترل و نظارت بر کامنت ها، اثر مثبتی در تجربه استفاده کاربران با سایت شما دراد.

  • بر ایجاد حساب کاربری نظارت داشته باشید.

اجبار کردن کاربران به تایید ایمیلشان باعث می شود که ربات ها نتوانند به صورت اتوماتیک در سایت شما ثبت نام کنند و کامنت ها اسپم تولید کنند. علاوه براین شما می توانید فیلتری برای بلاک کردن آدرس ایمیل ها و آدرس IP مشکوک قرار دهید.

  • استفاده از ابزار ضد اسپم

توصیه می شود که از ابزار هایی مانند CAPTCHA که معمولا شامل تعدادی کاراکتر یا اشکال تصویری به هم ریخته هستند به عنوان یک فیلد اجباری در هنگام نوشتن کامنت ها استفاده نمایید.

برخی از سیستم های کپچا نیز از کپچاهای صوتی پشتیبانی می کنند که یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از اسپم است.

  • استفاده از تگ “nofollow”

چند سال پیش گوگل به همراه یاهو و MSN،‌ میکروفرمت اچ تی ام ال “nofollow” را معرفی کردند و این ویژگی به طور گسترده ای به کار برده شد. از هر لینکی از ویژگی “nofollow” استفاده کند، برای محاسبه PageRank و یا تعیین ارتباط صفحات شما با عبارت جستجو شده توسط کاربر استفاده نخواهد شد.

nofollow tag guide - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

به عنوان مثال اگر یک اسپمر لینکی را در یک کامنت قرار دهد،‌ نتیجه در حال عادی به صورت زیر خواهد بود:

 

pic1 - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

 

 

که با افزودن تگ nofollow به کد زیر تبدیل خواهد شد:

 

pic2 - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

 

 

این کار باعث جلوگیری از تولید اسپم نخواهد شد ولی به دلیل اینکه مانع انتقال رنک می شود، در نتیجه اسپمرها انگیزه ای برای ایجاد اسپم در سایت شما نخواهند داشت. بسیاری از سایت های بلاگر در حات پیش فرض تگ nofollow را به همه لینک های درون کامنت اضافه می کنند.

  • جلوگیری از نمایش محتوای غیر قابل اطمینان در نتایج جستجو 

اگر سایت شما به کاربرانش اجازه ساخت صفحاتی مانند صفحه پروفایل، موضاعات فروم یا وبسایت را می دهد، شما می توانید با جلوگیری از نمایش محتوای جدید یا غیر مطمئن در نتایج جستجو، از سو استفاده اسپمر ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال شما می توانید از استاندارد متای noindex برای جلوگیری دسترسی موتورهای جستجو به صفحات مذکور استفاده کنید مانند:

pic3 - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

 

 

 

همچنین می توانید از استانداردrobots.txt جهت بلاک کردن موقت صفحه استفاده کنید.

Disallow:/guestbook/newpost.php

google robots txt - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

  • کمک گرفتن از کاربران 

سایت شما برای کاربرانتان حائز اهمیت است و اسپم موجود در سایت، آنها را آزده خواهد. به کاربران مورد اطمینانتان اجازه دهید که کامنت ها و صفحات اسپمی را به شما گزارش کنند.

داشتن یک سیستم اعتباردهی به کاربران، هم باعث شناختن اسپمر ها می شود و هم منجر به جذب بیشتر کاربران و صرف زمان بیشتر توسط آنان در سایت شما می شود.

  • استفاده از یک لیست سیاه برای جلوگیری از تکرار تلاش اسپمر ها

اگر تعداد زیادی پروفایل اسپمی که از یک IP آدرس مشترک آمده اند را کشف کردید، می توانید آن آدرس IP را به یک لیست سیاه اضافه کنید تا مانع دسترسی آن ها به سایت و یا افزودن کامنت بشوید.

گزارش اسپم، لینک های پولی بد افزار به گوگل

به صفحاتی که تلاش دارند رنکینگ خود در موتور جستجو را با فریب الگوریتم های محاسبه رنکینگ بهبود ببخشند، وب اسپم گفته می شود. اگر در صفحه نتایج جستجوی گوگل موردی را دیدید که به علت وجود اسپم یا خرید بک لینک در نتایج جستجوی گوگل وجود داشتند و یا سایت های حاوی malware را در نتایج جستجو مشاهده کردید، می توانید آن ها را از طریق سایت زیر به گوگل گزارش کنید:

www.google.com/webmasters/tools/spamreport

muo security alerts site malware - گوگل وبمستر و کیفیت درآن (بخش سوم)

با گزارش وب اسپم و یا سایت های حاوی malware یا بدافزار به گوگل، به موتور جستجو در شناسایی صفحات و یا سایت های مختلف کمک خواهد کرد و در ارتقاء کیفیت نتایج موثر خواهید بود. گوگل همه گزارش ها را بررسی خواهد کرد و در مورد آن ها تصمیم لازم را خواهد گرفت. البته در صورتی که به صورت تعمدی و یا غیر عمدی گزارش اشتباه برای گوگل ارسال کرده باشید، اعتبار گزارشات شما پایین خواهد آمد. بنابراین قبل از ارسال گزارش از صحت آن اطمینان کافی پیدا کنید.